انحراف در شناخت قرآن را چه کسانی پایه‌گذاری کردند؟
حماسه

انحراف در شناخت قرآن را چه کسانی پایه‌گذاری کردند؟

استاد شهید مرتضی مطهری چهار گروه را در ایجاد انحراف در شناخت قرآن کریم و مهجوریت آن در جامعه اسلامی مقصر می‌داند.

به گزارش فارس، شهید مرتضی مطهری به عنوان فردی که امام خمینی (ره) از او به عنوان قرآن شناسی کم نظیر یاد کرد در رابطه با کسانی که در شناخت قرآن کریم در جامعه اسلامی ایجاد انحراف می‌کنند چهار گروه اخباریین،‌اشاعره، اسماعیلیه(باطنیه) و متصوفه را مقصر می‌دانند.
 
شهید مطهری در رابطه با اخباریین می‌گوید؛ این گروه معتقد به عدم حجیت قرآن هستند و از میان منابع چهارگانه فقه، عقل را به دلیل احتمال خطا، اجماع را به دلیل انتساب به اهل سنت و قرآن را به دلیل انحصار فهم آن در اهل‌بیت (ع) رد کرده و تنها مراجعه به اخبار و احادیث پیامبر و ائمه را جایز می‌دانند.
 
این استاد قرآن‌شناس این نوع طرز تفکر اخباریین را ظلم و جفا در حق قرآن دانسته و آنرا سبب فراموشی قرآن در جامعه و ایجاد انحراف در مسیر آن می‌داند.
 
مطهری همچنین در رابطه با اشاعره نیز می‌گوید؛ این گروه شناخت قرآن را به معنی تدبر در آن ندانسته و قائل به معنای تحت‌الفظی و ظاهری آن بودند.
 
این استاد شهید، دوری از باطن قرآن را سبب ایجاد انحرافاتی در گروه اشاعره می‌داند و در این باره می‌افزاید: اعتقاد به تجسم خداوند،‌رویت خدا با چشم سر و امکان سخن گفتن با خدا به زبان بشری از جمله این انحرافات است.
 
اسماعیلیه(باطنیه) و متصوفه دو گروه دیگری هستند که به اعتقاد شهید مطهری در مسیر قرآن در جامعه اسلامی ایجاد انحراف کردند.
 
شهید مطهری در رابطه با این دو گروه با اشاره به اینکه آنها به اقتضا منافعشان به تاویل آیات قرآن می‌پرداختند، می‌گوید: آنها باطن قرآن را در اختیار خود دانسته و خود را اینگونه معرفی می‌کردند و با استفاده از عقاید شخصی خود با قرآن بازی می‌کردند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 10 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 1:24 :: توسط : سرباز گمنام

درباره وبلاگ
حضرت حیدر به نام فاطمه حساس بود خلقت از روز ازل مدیون عطر یاس بود ای که بستی راه را در کوچه ها بر فاطمه گردنت را می شکست آنجا اگر عباس بود.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ُ و آدرس raheshahadat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 23
بازدید کل : 4593
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

.